Soberliving.se

kom över denna sidan när jag lyssnade på Spotify.

Då kan man klicka sig igenom ett par sidor av fakta om alkohol och dess skador, för att sedan komma till nåt test, där det kommer ett par frågor med svarsalternativ man ska välja på.

klart jag gör testet, och får som resultat : Grattis du klarade testet! och har möjlighet att ta ett beslut att leva nyktert!
(sen så kunde man läsa om ett par stycken som valt att leva nyktert)

Jag är extremt medveten om vad alkohol kan göra mot kroppen, jag vet konsekvenserna av regelbunden användning, jag förstår hur det skadar.
Väldigt väl.

Nu är det bara så att jag inte överhuvudtaget tror att man kan sätta personer som med psykiska problem börjar dricka för att dämpa sin ångest i samma "fack" som man sätter en liten fjantig 14 åring som hittat en lättöl i källaren.

Jag säger absolut inte att ett beroende inte kan växa fram ur den där lilla lättölen från källaren, utan mer att en sånhär sida skrämmer mer än den förändrar.
Den gör att ungdomar som man vill förändra tankesättet hos "dissar" ( om man kan välja det ordet) hela konceptet, okej, inte alla , men många.

Just för att faktan dom ger ut är att levern skadas, att hjärnan skadas,att våld ökar, att man tappar omdömet.
Allt sånt skrämmer, och sen är det inte mer med det.
Nu är alla människor olika, så vissa kanske inte förstår att man kan ha roligt utan alkohol, och vissa kanske aldrig vågar testa hur det är utan. Just för att allt blir mycket roligare med?.

Grejen jag blir sur på är att såna här sidor riktar sig så otroligt mycket till ungdomar med fel fakta, fel budskap.
Man ska inte blanda seriösa problem hos människor, med budskapet "Man har mycket roligare utan, och cola smakar så mycket bättre" ( citat av en tjej på sidan)
Stor del av vuxna människor med alkoholproblem har haft en jobbig uppväxt eller har haft händelser i livet som har skakat om hela personens levande.

Det handlar om att ändra inställning hos ungdomarna på rätt sätt.
Jag tror inte att det är någon ungdom som kommer sluta dricka , det handlar mer om att man behöver inte dra i sig en hel flaska vodka "bara för att".

man kan dricka om man vet sin gräns, och nej, alla har inte den gränsen, men låt folk förstå att alla har en gräns då.
Jag anser inte att alkohol är det bästa som hänt världen, utan jag anser att man måste se vad som är rimligt att begära av barn..

Man ändrar inte en persons inställning till alkohol genom fakta, inte bara.
Folk kommer fortsätta dricka, för det man gör först när någon undrar om man har problem med det är att man  : Förnekar.
Förnekar och förnekar, för man tror inte att det ska hända en själv, eller någon i ens närhet.

Under skoltiden hör alla att alkohol är en dålig sak, det förstör och bryter ner.
Ja absolut, klart det gör. Det är en hemsk sak.
Men hjälp dom som behöver hjälp, se barn som far illa i tid.
En nionde klassare kommer kanske inte alltid ändra på sig för att levern skadas.
Låt barn förstå att psykisk obalans är en stor faktor.

Inte vad som KAN hända, utan varför det händer.
Och vilka som är i riskgruppen, och varför man hamnar i problemen, och att alla kan hamna där, man måste se tecken hos vänner och sig själv. (familj och så vidare):

Alla misshandlar inte, inte allas relationer förstörs, inte allas sexliv påverkas, inte alla blir impotenta,inte alla blir våldsamma, inte alla kör onyktra.
Men det finns en stor del som gör det, det är jag mycket väl medveten om.
Alkohol är ett problem, och visst ,jag håller med, det kan va svårt att vara nykter om alla andra är onyktra, det påverkar säkerligen.

Jag säger inte att det inte finns problem som behöver lösas, jag säger att så mycket spelar in, att alkoholen pushar på effekten av allt.
Vissa blir våldsamma, medans vissa blir hur glada och trevliga som helst.
Men skräm inte barnen, för orden " Man kan ha lika roligt utan" börjar bli tomma ord.
Dags att ändra inställning bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0